Scrabble zasady gry


Win

Uczestnicy losują z woreczka z literkami po jednej płytce. Grę rozpoczyna osoba która wylosuje literę najbliższą początkowi alfabetu. Rozgrywka przebiega zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Każdy uczestnik losuje siedem płytek, które umieszcza na stojaku w taki sposób aby były one niewidoczne dla pozostałych graczy. Następnie każdy gracz wyszukuje słowo z liter i układa wyraz na planszy znajdującej się w zestawie.


Plansza zawiera kwadratowe pola ułożone w 15 wierszach oznaczonych literami od A do O, i 15 kolumnami ponumerowanymi od 1 do 15. Grę rozpoczyna się na środku planszy w polu H8.

Słowa z liter w scrabble układane są na wzór krzyżówki, a pierwsze słowo powinno być ułożone przez pole startowe na środku planszy. Kolejne słowo z liter powinien przeciąć istniejący już na planszy słowo wykorzystując co najmniej jedną jego literę, lub przedłużać słowo o kolejne litery, np.: słowo + tok = słowotok. Scrabblista, który nie jest w stanie, lub ze względu na zagranie taktyczne, nie chce wyłożyć na plansze poprawnego ze słownikiem języka polskiego słowa, może spasować, lub wymienić litery poprzez losowanie nowej litery i następnie odłożenie wymienianej literki do woreczka. Układanie słów z liter jest punktowane i wygrywa skrablista który we wszystkich ruchach uzyska największą liczbę punków za słowa z liter w grze scrabble.

Win
Win

Każda litera na płytkach opatrzona jest małym numerkiem, który mówi nam ile punktów uzyskamy za daną literę wyłożoną na plansze. Punkty nalicza się za wszystkie utworzone czy uzupełnione w danych ruchu scrabble słówka, dodając wartość tworzących je liter.


Oprócz punktów zdobytych z sumowania punków z liter w słowie, dodatkowo możemy uzyskać jeśli ułożymy wyrazy na polach premiowych planszy.

Można wyróżnić dwa rodzaje pól premiowych: słowne i literowe. Ułóż słowo z liter w taki sposób, aby przechodziło ono przez te pola a możesz uzyskać nawet 27-krotny mnożnik słowa.

Premia literowa odnosi się do liter które położyliśmy na odpowiednim polu premiowym na planszy:

  • jasnoniebieskie pole premii literowej: podwaja wartość litery na niej położonej
  • ciemnoniebieskie pole premii literowej: potraja wartość tej literki

Premia słowna dotyczy wartości całego słowa którego choć jedna litera przechodzi przez pole premiowane:

  • jasnoczerwone pole: wartość słowa zostanie podwojona
  • ciemno czerwone pole: wartość słowa zostanie potrojona
Win
Win

Jeśli umieścimy litery na dodatkowo punktowanych polach na planszy tworząc długie słowo które przejdzie przez więcej niż jedno pole premiowe możemy uzyskać łączny mnożnik wartości ×4 , ×9 , a nawet ×27.

Dodatkowa premia zostanie przyznana jeśli w bieżącym ruchu wykorzystamy wszystkie siedem losowanych liter – za takie słowo otrzymuje się ekstra 50 punktów.


Najwyżej punktowane są litery polskiego alfabetu, występują w zestawie tylko po jednej sztuce, za ich użycie uzyskamy następującą liczbę punktów:

  • A ×9, I ×8, E ×7, O ×6, N ×5, Z ×5, R ×4, S ×4, W ×4
  • Y ×4, C ×3, D ×3, K ×3, L ×3, M ×3, P ×3, T ×3
  • B ×2, G ×2, H ×2, J ×2, Ł ×2, U ×2
  • Ą ×1, Ę ×1, F ×1, Ó ×1, Ś ×1, Ż ×1
  • Ć ×1
  • Ń ×1
  • Ź ×1

W zestawie znajdują się także płytki bez nadruku, nazywane Blankami (wśród skrablistów nazywanych potocznie "mydłami" lub "masłami") w ciągu gry do jednego blanka można przypisać dowolną, ale tylko jedną literę.


Zwycięzcą zostaje oczywiście ten, kto na koniec gry uzyska największą liczbę punktów!