Scrabble zasady gry
Uczestnicy losują z woreczka z literkami po jednej płytce. Grę rozpoczyna osoba która wylosuje literę najbliższą początkowi alfabetu. Rozgrywka przebiega zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Każdy uczestnik losuje siedem płytek, które umieszcza na stojaku w taki sposób aby były one niewidoczne dla pozostałych graczy. Następnie każdy gracz wyszukuje słowo z liter i układa wyraz na planszy znajdującej się w zestawie.
Plansza zawiera kwadratowe pola ułożone w 15 wierszach oznaczonych literami od A do O, i 15 kolumnami ponumerowanymi od 1 do 15. Grę rozpoczyna się na środku planszy w polu H8.
Słowa z liter w scrabble układane są na wzór krzyżówki, a pierwsze słowo powinno być ułożone przez pole startowe na środku planszy. Kolejne słowo z liter powinien przeciąć istniejący już na planszy słowo wykorzystując co najmniej jedną jego literę, lub przedłużać słowo o kolejne litery, np.: słowo + tok = słowotok. Scrabblista, który nie jest w stanie, lub ze względu na zagranie taktyczne, nie chce wyłożyć na plansze poprawnego ze słownikiem języka polskiego słowa, może spasować, lub wymienić litery poprzez losowanie nowej litery i następnie odłożenie wymienianej literki do woreczka. Układanie słów z liter jest punktowane i wygrywa skrablista który we wszystkich ruchach uzyska największą liczbę punków za słowa z liter w grze scrabble.
Każda litera na płytkach opatrzona jest małym numerkiem, który mówi nam ile punktów uzyskamy za daną literę wyłożoną na plansze. Punkty nalicza się za wszystkie utworzone czy uzupełnione w danych ruchu scrabble słówka, dodając wartość tworzących je liter.
Oprócz punktów zdobytych z sumowania punków z liter w słowie, dodatkowo możemy uzyskać jeśli ułożymy wyrazy na polach premiowych planszy.
Można wyróżnić dwa rodzaje pól premiowych: słowne i literowe. Ułóż słowo z liter w taki sposób, aby przechodziło ono przez te pola a możesz uzyskać nawet 27-krotny mnożnik słowa.
Premia literowa odnosi się do liter które położyliśmy na odpowiednim polu premiowym na planszy:
- jasnoniebieskie pole premii literowej: podwaja wartość litery na niej położonej
- ciemnoniebieskie pole premii literowej: potraja wartość tej literki
Premia słowna dotyczy wartości całego słowa którego choć jedna litera przechodzi przez pole premiowane:
- jasnoczerwone pole: wartość słowa zostanie podwojona
- ciemno czerwone pole: wartość słowa zostanie potrojona
Jeśli umieścimy litery na dodatkowo punktowanych polach na planszy tworząc długie słowo które przejdzie przez więcej niż jedno pole premiowe możemy uzyskać łączny mnożnik wartości ×4 , ×9 , a nawet ×27.
Dodatkowa premia zostanie przyznana jeśli w bieżącym ruchu wykorzystamy wszystkie siedem losowanych liter – za takie słowo otrzymuje się ekstra 50 punktów.
Najwyżej punktowane są litery polskiego alfabetu, występują w zestawie tylko po jednej sztuce, za ich użycie uzyskamy następującą liczbę punktów:
- A ×9, I ×8, E ×7, O ×6, N ×5, Z ×5, R ×4, S ×4, W ×4
- Y ×4, C ×3, D ×3, K ×3, L ×3, M ×3, P ×3, T ×3
- B ×2, G ×2, H ×2, J ×2, Ł ×2, U ×2
- Ą ×1, Ę ×1, F ×1, Ó ×1, Ś ×1, Ż ×1
- Ć ×1
- Ń ×1
- Ź ×1
W zestawie znajdują się także płytki bez nadruku, nazywane Blankami (wśród skrablistów nazywanych potocznie "mydłami" lub "masłami") w ciągu gry do jednego blanka można przypisać dowolną, ale tylko jedną literę.